Orkesten

Onze orkesten

Muziekvereniging Salland bestaat uit een fanfare en drumband. Er wordt regelmatig individueel of gezamenlijk opgetreden bij uiteenlopende evenementen, van optocht, serenade tot concert, het is allemaal mogelijk.

De fanfare repeteert elke donderdagavond in het Dorpshuis in Lierderholthuis van 20.00 tot 22.00 uur. Het orkest heeft elk jaar diverse optredens en concerten, onder andere de uitvoering in het voorjaar, het koffieconcert in juni en de kerstconcerten in december. Ook geeft de fanfare, al dan niet met drumband, op verzoek serenades bij bijvoorbeeld bruiloften en wordt er gelopen aan carnavals en Sinterklaasoptochten in de regio. De muziek is zeer gevarieerd en gaat van klassiek, naar jass, pop en rock. Peter Nieuwkamp, de dirigent van de fanfare, komt uit een muzikale familie. Hoewel hij op het conservatorium in de klassieke muziek is afgestudeerd op trombone heeft lichte muziek toch Peter’’s voorkeur. Na school zat hij in allerlei bandjes en sinds begin de jaren negentig maakt Peter deel uit van de “Bob Eas Showband”. Op dit moment staat hij voor diverse muziekverenigingen te dirigeren.

Biografie Arjan Eek

Graag wil ik me voorstellen. Mijn naam is Arjan Eek (1961). Van origine ben ik Zwollenaar. Sinds 1987 woon ik in Heino. Muziek is mijn leven. Ik speel klarinet en saxofoon én ik dirigeer. Ik soleer en speel ook in muziekensembles en orkesten. Verder geef ik met veel plezier muziekles, want ik geef de liefde voor muziek graag door aan anderen. Van jong tot oud.

Studie
Ik kreeg mijn eerste muzieklessen toen ik negen jaar was. Na de HAVO ging ik in 1980 naar het Stedelijk Conservatorium in Zwolle. Hier kreeg ik les van de Hongaarse klarinetdocent Ferenc Szabó. In 1985 studeerde ik af. Sinds die tijd mag ik me docerend musicus noemen (bachelor). Aansluitend heb ik een opleiding uitvoerend musicus gevolgd (master). Om op niveau te blijven spelen, les te geven en te dirigeren doe ik vervolgstudies op het gebied van de klarinet, de saxofoon en dirigeren; zowel nationaal alsook internationaal. Dit houdt mijn brein fit.

In 2022 vierde ik mijn 50-jarig jubileum als klarinettist. Door corona was dit twee jaar uitgesteld. Op het programma stond onder meer het beroemde klarinetconcert KV622 van Mozart. Samen met het HanzeOrkest uit Zwolle heb ik dit prachtige klarinetstuk uitgevoerd voor een groot publiek.

Lesgeven en dirigeren
Sinds jaar en dag geef ik saxofoonles in Lierderholthuis; in ieder geval al ver voor de eeuwwisseling. Daarnaast ben ik hier sinds 2019 dirigent. Niet alleen in Lierderholthuis vind je me als muziekdocent. Ook geef ik les bij diverse andere muziekverenigingen in Overijssel en Gelderland, zoals Raalte, Wijhe, Heino, Hellendoorn en Emst. Op verzoek geef ik ook privéles. Verder dirigeer ik bij drie muziekverenigingen: in Lierderholthuis, Emst en Epe.

– Muziek geeft energie en verbindt.

Hey, hoe kan ik je helpen?