Drumband

Onze drumband

Muziekvereniging Salland bestaat uit een fanfare en drumband. Er wordt regelmatig individueel of gezamenlijk opgetreden bij uiteenlopende evenementen, van optocht, serenade tot concert, het is allemaal mogelijk.

De drumband bestaat uit een fanatieke groep jeugdige leden die een wisselend repertoire spelen. Elk jaar verzorgt de drumband diverse optredens en concerten, onder andere de uitvoering in het voorjaar, het koffieconcert in juni en speelt het bij diverse feestelijke gelegenheden.

De drumband staat onder leiding van Michel Schreuder.

Biografie Michel Schreuder

Ik ben in 1968 geboren Zoetermeer en raakte al op mijn 2e gefascineerd door drumband muziek. Waar mijn ouders nog niks konden vermoeden, had ik de drumband en de plaatselijke fanfare al in de verte gehoord en werd brullend wakker.

Op 7-jarige leeftijd begon ik als tamboer en veel later in het orkest van de muziekvereniging Kunst en Vriendschap te Zoetermeer. Als autodidact begon ik met drummen en percussie en deed ervaring op door met vrienden een bandje te starten. Door vallen en opstaan probeerde ik wijzer te worden. Uiteindelijk kwam ik er achter dat het nemen van les niet echt fout zou zijn en begon in 1993 met les bij drumschool Musicstation, waar ik les kreeg van Cesar Zuiderwijk en Gerben de Bruijn. Ook heb ik  masterclass en workshops gevolgd bij o.a. Martin Verdonk, Marcel Seriese, Ton Dijkman, Dom Famularo, John Engels, Rene Cremers en Jim Chapin. Vanaf 1996 was ik zelf docent bij drumschool Musicstation. In 2006 ben ik gestart met mijn eigen drumschool in Rijssen, waar ik wekelijks een 25-tal leerlingen motiveert en inspireert.

Muziekverenigingen en lesgeven
Op 15-jarige leeftijd heb ik de mogelijkheid gekregen om mijn eerste leerlingen les te geven en ben ik zelfs gestart met een jeugd drumband bij Muziekvereniging Kunst & Vriendschap in Zoetermeer.

Momenteel geef ik drumles, of heb ik drumles gegeven bij:

• Kunst & Vriendschap, Zoetermeer – Leerlingen, Instructeur Jeugd Drumband
  • Soli Deo Gloria, Nootdorp – Leerlingen, Instructeur Drumband
  • Helicon, Berkel & Rodenrijs – Leerlingen, Instructeur Drumband
  • Kunst & Vriendschap, Zoetermeer – Leerlingen, Instructeur Drumband & Showkorps en Tambour-maître
  • Advendo, Berkel & Rodenrijs – Leerlingen, Instructeur Drumband & Showkorps en Tambour-maître.
  • Veribus Unitus, Wilnis – Leerlingen, Instructeur Slagwerkgroep
  • Appolo, Olst – Leerlingen, Instructeur Slagwerk/Lyragroep
  • Amicitia, Boerhaar – Leerlingen, Instructeur Slagwerkgroep, Opstap orkest & Showkorps
  • Muziekvereniging Salland, Lierderholthuis – Leerlingen, Instructeur Slagwerk
  • Graaf Otto Band, Lochem – Leerlingen, Instructeur Slagwerkgroep

Als gastdocent verzorg ik workshops en muzieklessen op basis -en middelbare scholen/ praktijkonderwijs.

Voor de verenigen waar hij les geeft, schrijft hij veelal op maat en eventuele verschillende niveaus. Zo worden stukken gearrangeerd en net wat interessanter gemaakt voor de slagwerkgroep. Zijn werken worden o.a. uitgegeven bij Beurskens en Drums2play.

Overige ervaring
Naast het docentschap begeleid ik, of heb ik een groot scala bands met de drums begeleid o.a.:

• So What – Pop Rock Coverband
  • Koos Mark – Big Band
  • Zo Wat – Coverband Nederlands Product
  • Fuzz for Brain -Indepop (eigenwerk)
  • Doffe Ellende – Pop/Rock Partyband
  • B-Streetband – Blues/Rock begeleidingsband o.a. Kaz Lux (brainbox) Thijs van Leer (Focus)
  • Cash and Carry – Covers and Classics
  • Mrs Djizz – Soul/Funk/Dance Coverband
  • Diezl – Pop/Rock Coverband
  • Shocking Blue – Rockband (Mariska Veres)
  • Diverse artiesten in diverse projecten, begeleidingsband.

De drumband van Muziekvereniging Salland is opgericht in 1970. De leiding van de drumband was in handen van Jan en Dinie Mulder. Van comfort was er in het begin geen sprake, want er werd op op elkaar gestapelde banken in het dorpshuis gerepeteerd. In 1971 trad de drumband voor het eerst op naar buiten toe in mooie witte jurkjes, rode cape’s en witte Hevea-laarsjes. Een groot repertoire kenden ze nog niet, maar met een paar regels van de modelmars durfden ze het toch te proberen.

Vanaf 1985 behaalde de drumband onder leiding van instructeur Hans Heinen vele successen op landelijke festivals en concoursen. Het hoogtepunt was in 1993 en 1994 waar het drum- en lyrakorps Salland landskampioen in hun klasse werd van het prestigieuze topconcours van de KNFM.

Hey, hoe kan ik je helpen?